Otthonról hazamegyünk- Kárpátalja: Árpád népének útján

Otthonról hazamegyünk. Folytatjuk a Csillagösvény által szervezett kirándulások sorozatát, ezúttal Kárpátalja az úticél.

KÁRPÁTALJA: ÁRPÁD NÉPÉNEK ÚTJÁN

Terepjáró teherautókkal a Tisza-forráshoz
2017. május 16-21. 2017. július 4-9. (6 nap, 5 éj)
Ár: 65.000 Ft

Tartalmazza: utazást, szállást, honismereti vezetést, gazdag, táj jelegű félpanziót, zenés-táncos kulturális és irodalmi estet 2 alkalommal, népművészeti és művészkerékpáros bemutatót Nagyberegen, terepjáró-teherautós túrát a Tisza-forráshoz.
Szállás: 2-2 éjszaka Mezőváriban és Körösmezőn magyar családoknál, rendkívül színvonalas körülmények között, minden képzeletet felülmúló ellátással, 1 éj szállodában
Volócon. Honismereti vezető: a Duna TV Hazajáró műsorából is ismert Bíró András, a kárpátaljai Nagyberegről.

Kárpátalja - Vereckei hágó
Kárpátalja – Vereckei hágó

1. nap: 6.30-kor indulunk Budapestről. Vaján felkeressük a Vay család gyönyörű kastélyát – Rákóczi-kiállítás. A szilvájáról híres Penyige Lekvárdájában megismerhetjük a lekvárkészítés fortélyait. Túristvándiban megcsodáljuk a 18. században épült vízimalmot, majd Szatmárcsekére utazunk az Európa-szerte egyedülálló csónak alakú fejfákhoz és Kölcsey Ferenc síremlékéhez. Tiszacsécsén Móricz Zsigmond emlékházát keressük fel. A határátlépés után Orosziban, a helyi verséneklő diákszakkör tagjai a legjobb kárpátaljai magyar költők verseit adják elő – szép és megható műsor lesz. Érkezés Váriba.

2. nap: Beregszászon a Beregvidéki Múzeum páratlanul gazdag, dicső és kevésbé dicső történelmi emlékekből is álló helytörténeti gyűjteménye. Munkács: a vár és a szép
belváros. Szolyva: „Málenkij robot” emlékpark: az 1944-ben Szibériába hurcolt és odavesző 40.000 kárpátaljai magyar civil férfi siratófala. A Vereckei-hágó utazásunk
egyik csúcspontja lesz. Megtekintünk egy berendezett, múzeumként működő Árpád-vonal-bunkert, majd a honfoglalás emlékművet. Szállás Volócon, szállodában.

3. nap: Az áttörhetetlen Árpád-vonal emlékútja, különféle, épen maradt bunkerekkel – szép erdei séta a Gorgánok-hegyei között a Talabor partján. A folyó mentén, melyben
az itteni súlyos 2. világháborús harcokra emlékeztető harckocsi-akasztókat is láthatunk, a festői tengerszemhez, a Szinevéri-tóhoz utazunk.

Partján a kirakodó árusok seregétől a híres kárpátaljai gasztronómia gomba- és sajtkülönlegességeket is megvásárolhatjuk. „Rákóczi leghűségesebb népe”, a magyar időkre nosztalgiával gondoló ruszinok által lakott Alsókalocsa lebilincselő skanzenjében még magyar csendőrnek is beöltözhetünk. Miért ne, hisz úgyis egy magyar csendőrlaktanyából kialakított különleges hangulatú étteremben fogyasztjuk el előzőleg az ebédünket. Bő 3 órás utazás után érünk szállásunkra, a Tatár-hágó közelébe, Körösmezőre.

4. nap: A Fekete-Tisza forrásához kirándulunk, 1265 m-es magasságba. Utunk egyik fénypontjaként terepjáró teherautókkal kanyargunk az egyre szűkülő vízként eleinte
vadul robogó, aztán már csak csendesen csörgedező Tisza mentén, néhol a mederben haladva. Fél órás gyaloglással érjük el a magyar időkből származó forrásfoglalást,
ahol akár inni is lehet a Tisza vizéből. Körösmezőn megtekintjük a ruszin népi faépítészet legszebb példáját, a Sztrukivszka fatemplomot, valamint a Horthy-időkben
épült Budapest szálló épületét és a magyar katonatemetőt. A Tatár-hágón az egykori magyar-lengyel határőrházat és a sorompó maradványokat látjuk. Szédületes kilátás nyílik innen.

5. nap: Rövid megállókkal ereszkedünk vissza a Beregvidékre.
Rahó: a Fekete- és a Fehér-Tisza látványos összefolyása. Terebesfejérpatak: Európa állítólagos közepe- Monarchia-kori emlékmű. Aknaszlatina: a hét magyar vezér milleniumi kopjafái. Técső: szép főtér, 800 éves, ékes fakazettás mennyezetű református templom. Híres kárpátaljai desszert különlegességeket vásárolhatunk egy csokoládégyár mintaboltjában. Huszt bús düledékei (jó fél óra kaptató).

Nagyszőlős: Perényi-kastély. Tiszaújlak: a hatalmas Turul-emlékmű, Esze Tamás emléktábla.

Mezővári, búcsúest: nagyon színvonalas és gazdag műsorban lesz részünk, élőzenével, irodalmi előadásokkal, néptánc műsorral.

6. nap: Nagybereg: beregi tájház és szőttes-múzeum, vásárlási lehetőséggel Bakó Olgától, a Magyar Népművészet Mesterétől. Az iskola művészkerékpárosai produkciójának is tapsolhatunk: nem mindennapi élmény lesz az európa-bajnoki 3. helyezett versenyzőt is kinevelő csapat bemutatója! Beregszászi városnézéssel, majd vásárlási lehetőséggel búcsúzunk Kárpátalja vidékétől. Bő 2 órás határon való várakozással számolva 21.30 órára Budapesten leszünk.