Otthonról hazamegyünk- a fenséges Pádis, jégbarlanggal, csodálatos tájakkal

Ideje keletre húzódnunk és „kirándulnunk” egyet Erdély közelebb eső területein, a Nyugati Kárpátok tájain. A Csillagösvény által szervezett túra számos nevezetességet érint, melyek közül kiemelkedik az aranyosfői jégbarlang, a csodálatos Pádis fensík. Az út során a szervezők nem felejtik el a minden magyar átutazó számára fontos helységet, Köröstárkányt, ahol az első világháborúban a románok ész nélkül gyilkolták a polgári lakosságot.

Túra a fenséges Pádison a Rozsda-szakadékkal és a Szkerisóraijégbarlanggal (Erdély)

»» 2017.05.10-14. (5 nap, 4 éjszaka)
Túra nehézsége: minden, átlagosan sportos életmódot folytató ember számára vállalható. Jelentős szintemelkedés nincsen.
Ár: 59.000 Ft

Aranyosfő - jégbarlang
Aranyosfő – jégbarlang

Tartalmazza: utazást, szállást, túravezetést, bőséges reggelit és vacsorát.
Szállás: 1. éj a Belényesi-medencében lévő kis magyar szigeten, Várasfenesen, vendégváró panzióban. 2-3. éj a Pádis mélyén, fenyőerdők árnyékában lévő igényes és romantikus Pádis Panzióban. 4. éj a népi berendezésű, szép, erdős folyóvölgyben lévő székely tulajdonú Anett panzióban, az Aleu-patak völgyében, a patakparton.
Honismereti vezető: népszerű túravezetőnk, a nagyváradi iskolaigazgató, Bántó Norbert.

1. nap: 5.45-kor indulunk Fehérvárról, 7 órakor Budapestről. A Dévaványai Túzokrezervátumban Európa legnagyobb testű repülő madara mellett a különböző magyar őshonos állatfajokat is testközelből figyelhetjük meg. Körös-Maros Nemzeti Park munkatársainak szakértő kalauzolásával bejárjuk a tanösvényt.

Megtekintjük a múzeumot, ahol a Nagy-Sárrét hajdani és jelenlegi élővilágát és Dr. Sterbetz István vadász, író és nemzetközi hírű ornitológus életét és munkásságát ismerjük meg. Következő célpontunk még a határ előtt, de már a kettévágott Bihar megye innenső oldalán a Bihari Madárvárta. A Nemzeti Park ornitológusának ismertetőjét követően a mocsaras területen lévő madármegfigyelő tornyokról leskelődünk.

Nagyszalontán a középkori Csonka-toronyba látogatunk. Az Arany János emlékévben (nagy írónk 200 éve született) vezetett kiállításon veszünk részt. Továbbutazunk a Belényesi-medence földrajzilag és etnikailag is elzárt vidékére, a román-móc lakosság tengerének kis varázslatos szigetére. Várasfenesen jó szívvel és gazdag vacsorával várnak minket.

2. nap: Reggeli után a korábban kelők megtekinthetik a környék Györffy István Népismereti Otthon kiállítását, melyben válogatás látható Györffy István bő 100 éve, a
környékbeli viseletekről és az emberekről készült fényképeiből. Megállunk pár percre emlékezni Köröstárkányban az áldozatok emlékfalánál, ahol megtudjuk, micsoda
magyarellenes népirtást rendeztek e vidéken a román „katonák” a két világháború idején.

Köröstárkány

Bő fél óra utazás és rövid erdei séta után érünk a Mézgedi-cseppkőbarlanghoz,
amely őslénytani és barlangászati szempontból is kiemelkedő természeti érték. A barlang legszebb részei a „Denevérek terme”, a „Kőforrások” és az „Ördög torka”.

Innen már a Pádisra megyünk. Szerpentines úton jutunk 1000 méteres magasságba, ahonnan csodálatos gyalogúton a meseszép Glavoj-réten áthaladva, 8 km-es túra
után foglaljuk el szállásainkat a természetvédelmi terület szívében.

3. nap: Egész napos, pihenőkkel tarkított, kb. 12 km-es túrára indulunk az Unesco Világörökség címre pályázó varázslatos Pádis-fennsíkon. Először is Közép-Európa
legnagyobb szájú barlangjához, a kapaszkodókkal, acélsodronyokkal biztonságossá tett, meredek ereszkedővel megközelíthető Csodavár-barlanghoz túrázunk. A Csodavár
Erdély egyedülálló exo-karsztjelensége, Európa legnagyobb ilyen jellegű képződménye. Három méretes, sziklafalakkal körülvett „várudvarból”, azaz hatalmas víznyelőből áll, melyeket a hihetetlen méretű Csodavár barlang köt össze. A Csodavár vezeti le a Pádis-fennsík csapadékvizét a felszín alatt. A barlang főbejárata 78 méter magas és 30 méter széles. Aki nem akar leereszkedni és visszakapaszkodni, maradhat fent is, hiszen a „barlangászok” is visszatérnek, és a katlan tetején körbevezető ösvényen túrázunk visszafelé. Túránk során útba ejtjük a Galbena-szirtet is, ahol fenséges panoráma tárul elénk a Pádisra. Megcsodáljuk az Eszkimó jégbarlangot is. A legfrissebb kutatások szerint Európa legnagyobb összefüggő föld alatti jégtömege rejtőzik a Pádis alatt!

4. nap: A Szamos-bazárba, a Szamos forrásvidékére túrázunk, ahol minden megtalálható, ami szép és izgalmas:

őserdő, barlangok, különleges növény és állatvilág, karsztos képződmények. Falba épített vassodronyok, létrák, kapaszkodók segítségével ereszkedhetünk le az Aragyásza-
barlanghoz, amely egyetlen hatalmas járatból áll, alagútszerű képződmény, hossza 212 m. Több hatalmas terem láncolata alkotja, melyekből kémények sokasága tör a felszín felé. A vízfolyás mentén az alagút egy 50 m-es nagyon szűk kanyonban folytatódik. A barlang jól kiépített: falétrák és hidak könnyítik meg a látogatását.

Most is van lehetőség fent maradni, és a barlangi túrázókkal a barlang túloldalánál egyesülni. A busz vár ránk ugyanott, ahol két nappal ezelőtt kiszálltunk belőle. Ma összesen 16-18 km-t teszünk meg. Lejjebb ereszkedünk jó 200 méterrel, és elfoglaljuk szállásunkat vendégszerető székelyeknél, a népies stílusban berendezett, erdő mélyi Anett Panzióban.

5. nap: Reggel kényelmesen, 10 óra felé indulunk. Reggeli után szép, 1 órás erdei sétát tehetünk a folyóvölgyben, avagy szaunázhatunk, illetve a melegvizes szabadtéri dézsát, a
székely jakuzzit próbálhatjuk ki. Nagyváradon két lehetőségünk van: az új, hipermodern fürdő szolgáltatásait vesszük igénybe, avagy nagyváradi városnézésen veszünk részt. 21.30-ra érünk haza legkésőbb.